Author: de-er
•Tuesday, March 06, 2012




别担心,我不是恐怖份子。

长得有些凶神恶煞的 Meeji 边领着我走向偏远小路,边对我说。

我从耶路撒冷出发,乘搭公共小巴前往白冷城(Bethlehem ),一下车就被许多巴勒斯坦人围着。

白冷城正是位于约旦河西岸,由巴勒斯坦政府进行有限度管理的自治区。

或许是旅游淡季,我这亚洲面孔显得特别突出,因此德士师傅们才像秃鹰见到猎物般,立即涌上。

我问了价,和 Meeji 走向他停泊在他处偏远小路的德士。

巴勒斯坦,和恐怖袭击,好像一直画着等号。

我上了 Meeji 的车,脑海只短暂闪过,是不是不该独身上车的念头。

毕竟,这里是巴勒斯坦。

但基本上,我还是相信孟子的性善论多些。

如果处处提防别人,很多时候或许会错过许多美好。

我包了 Meeji 一天的车。他一脸沧桑,一问之下,他原来不过三十岁,但样子看起来比实际年龄老许多。

We are all caged by the Israeli。

Meeji 有些无奈,这么对我说。

才不过离耶路撒冷四十五分钟车程,巴勒斯坦这一边,却好像是不同光景。

街上行人三三两两,不知是否心理作用,总觉得这座城少了些什么。

就算这里已是西岸最为游客常来的地方。

以色列和巴勒斯坦之间错综复杂的关系,本来就不是三言两语就可说清。

两方之间的仇恨,造就了历史上不少血泪。

就如以巴之间隔离围墙的那些涂鸦,和那些心酸故事。

你或许同情犹太人二战期间遭受到的纳粹迫害。

但你不得不承认。

在围墙另一边,许多鲜为人知的悲剧,其实长久以来被你我所忽视。




得尔
This entry was posted on Tuesday, March 06, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On 11/3/12 11:04 PM , wei said...

Hello de-er, I'm a long time reader, but probably commenting for the first time

I've been wanting to leave a message since you blogged about visiting Israel. Not sure if you've read "The Lemon Tree" by Sandy Tolan? It's a wonderful book that tells both sides of the Middle East conflict, in a humane and personal way. I think you'll enjoy it very much :) It's available at the National Library

http://www.amazon.com/dp/1596913436

 
On 12/3/12 8:29 PM , de-er said...

hi there.. tks for leaving your comments - didn't know that i have such a long time reader. sometimes it almost feel like nobody is following anymore :P

tks for the recommendation, saw the synopsis and the story looks interest - i will go search for the book!