Author: de-er
•Tuesday, June 13, 2006
伦敦国家艺术馆内,梵谷(Vincent Van Gogh)的《向日葵》不甘寂寞地坐在其中的一个展览厅。游人靠拢在画前,欣赏这位印象派大师的名作。这是我第一次这么认真欣赏这幅画,原画作上颜料呈现出的不同层次,并不在我的预料之中。这也是我第一次注意到画作中他的署名,花瓶上“文生”(Vincent)的字样让我想起了传奇歌手唐麦克林(Don Mclean)颂赞画家梵谷的抒怀小品“Vincent (Starry Starry Night)”。

天忌英才,这是千古不变的定律。和大多艺术家一样,梵谷的才华在生前并不受到人们的赏识。这位荷兰画家在去世时,曾在精神病院住过。住院期间,他仍疯狂地作画,也就是在时候,他创作了他个人最为满意的作品“Starry Night”。长时期受到间歇性发作的病情困扰,梵谷终于在 37 岁那年举枪自尽,结束他短暂的一生。直到死后,他的画作才逐渐被人注意。

唐麦克林的“Vincent”,我最喜欢其中两段:

For they could not love you,
But still your love was true.
And when no hope was left in sight
On that starry, starry night,
You took your life, as lovers often do.
But I could have told you, Vincent,
This world was never meant for one
As beautiful as you.

Now I think I know what you tried to say to me,
How you suffered for your sanity,
How you tried to set them free.
They would not listen, they're not listening still.
Perhaps they never will...



很多时候,这个世界或许本来就不适合一些人。正常人和疯子的分别,其实只在一线之间。

你我其实都是正常的疯子。




得尔
This entry was posted on Tuesday, June 13, 2006 and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

2 comments:

On 13/6/06 5:00 PM , Anonymous said...

度假果然不同,时间充裕,灵感多,创造力丰富:)

 
On 14/6/06 12:31 AM , de-er said...

我的创造力没那么丰富啦,只是有感而发而已。